Rynek Infrastruktury
Więcej inwestycji, mniej pieniędzy?
W uzasadnieniu projektu uchwały dodającej nowe inwestycje do załączników nr 5 i 6 znajdujemy też tabelę wskazującą wydatki, jakie zostaną poniesione na realizację tych dróg. W obowiązującej uchwale Rady Ministrów z 4 marca tego roku, na realizację załącznika nr 5 miała zostać przeznaczona kwota 62,798 mld zł, a na załącznik nr 6 – 4,921 mld zł. Po dokonaniu aktualizacji załączników, kwoty te urosną odpowiednio do 67,054 mld zł i 5,255 mld zł.
Izbę niepokoi fakt, że w 2014 i 2015 roku wydatki na inwestycje będą niższe niż planowano w uchwale rządu z 4 marca. Sumując, zmniejszą się one o 1,03 mld zł w 2014 roku i o 1,1 mld zł w roku 2015.
OIGD nie przekonują argumenty MIR, że zmiany wynikają z aktualizacji kosztorysów i harmonogramów. „W opinii Izby to efekt trudnej sytuacji Krajowego Funduszu Drogowego, powolnie przeprowadzanych i często opóźnionych postępowań przetargowych i wydłużania harmonogramów robót” – pisze w opinii Barbara Dzieciuchowicz, pełniąca obowiązki prezesa OIGD.
Kryzys w branży pogłębi się?
Według Izby zmniejszanie wydatków o tak dużą kwotę dla pozostającej w głębokim kryzysie branży to bardzo zła wiadomość. „Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa obawia się, że może powtórzyć się sytuacja z poprzedniej perspektywy finansowej ze wszystkimi negatywnymi skutkami, zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających” – kontynuuje szefowa Izby.
OIGD ma nadzieję, że gdy zostaną ustalone priorytety inwestycyjne i alokacje w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, powstanie nowy i kompleksowy program drogowy, który obejmie inwestycje w całej perspektywie do 2020 roku, wraz z kilometrażem, harmonogramami realizacji i przepływami finansowymi z KFD.
Nowy program budowy dróg do końca roku?
Jak wynika z zapowiedzi Rafała Nowaka z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, nowy program budowy dróg na lata 2014-2020 powinien być gotowy jeszcze w tym roku. – Chcemy, żeby do końca tego roku powstał nowy program budowy dróg krajowych, który będzie zawierał inwestycje priorytetowe i rezerwowe, które powstaną dzięki oszczędnościom lub dodatkowym środkom finansowym – poinformował Nowak podczas debaty „Polska Droga. Szanse powodzenia programu modernizacji Polski” zorganizowanej przez Stowarzyszenie „Inicjatywa Dla Infrastruktury”, Polski Związek Pracodawców Budownictwa i Zespół Doradców Gospodarczych TOR.